Зараз все більш-менш знають, що раніше центр Києва знаходився зовсім не на Хрещатику, скоріше навпаки - на Хрещатику місто фактично закінчувався. Сучасний Майдан Незалежності займали оборонні вали, невелика мірошницька загата - Козине болото та Подільські ворота. Від воріт йшли три дороги - Іванівський шлях на Лавру, Васильківський в сторону Василькова, а ось третю дорогу вже мало хто пам'ятає. Це був забутий нині Подільський узвіз - крутий звивистий шлях, що веде на Поділ.
З'явився він, скоріше за все, в Середньовіччі, коли починає забудовуватися простір у міських валів. Жителі приміських слободок Евсейкової долини (суч. Хрещатика) бігали по цьому спуску на Поділ за покупками. За жвавому спуску від Святого місця (суч. Магдебурзька колона) до чудотворних ікон Подолу ходили всюдисущі київські паломники. Спуск починався безпосередньо біля міської брами, далі йшов до сучасної Європейської площі, потім вниз аж до подільських укріплень. Поштова площа почала забудовуватися пізніше, так що Подільський узвіз займав частину вулиці Сагайдачного і закінчувався безпосередньо на Магістратської (Контрактовій) площі. Судячи з назви (узвіз) спуск був досить солідною середньовічної трасою, пристосованої не тільки для пішоходів, а й для навантажених возів
У XIX ст на місці старовинного середньовічного узвозу проклали Олександрівський (суч. Володимирський) узвіз.
Він був єдиною мощеною вулицею в Києві, через що його називали Мостовою вулицею. Пізніше одержав назву Олександрівського узвозу; сучасна назва - з 50-х років XX століття.
У 60-80 роки XIX століття на Володимирському узвозі (в районі нинішньої філармонії) знаходився популярний в Києві «заклад штучних мінеральних вод». У одному з його павільйонів, зокрема, виступали український театр, трупи П. К. Саксаганського та Н. К. Садовського. 8 травня 1892 по Володимирському узвозу було пущено перший у Києві й у всій Російській імперії електричний трамвай (колію було знято в 1978). Володимирський узвіз сполучений із набережною Дніпра широкими сходами, що ведуть до пам'ятника на честь повернення Києву Магдебурзького права й до Паркового моста через Дніпро. Напроти сходів колись був вузький узвіз (колишній Дмитрієвський, Хрещатицький), який у минулому був однією з доріг у верхню частину Києва. У 40-х роках XIX століття спуск засипали.
Уздовж Володимирського узвозу простягається один із наймальовничіших парків міста - Володимирська гірка. У верхній частині Володимирського узвозу знаходиться Міський парк. У 1984 проведено реконструкцію проїжджої частини Володимирського узвозу.
Немає коментарів:
Дописати коментар